گروه های اجتماعی

تهدید به قتل و ربودن پناهندگان ایرانی در ترکیه توسط جمهوری اسلامی

گزارش شبکه آی تی وی بریتانیا درباره افزایش تهدید به قتل پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه توسط عوامل اطلاعاتی و وابستگان به سپاه پاسداران

به گزارش پناهنده نیوز، گزارشگر شبکه آی تی وی بریتانیا که  در سفر به شهرهای مختلف ترکیه با پناهندگان و پناهجویان ایرانی متعددی  صحبت کرده میگوید که اکثر این افراد درباره توطئه‌ها و فشارهای عوامل جمهوری اسلامی علیه خودشان با او صحبت کرده اند و تهدیدهای سازمانهای اطلاعاتی حکومت اسلامی بر روی پناهجویان ایرانی در داخل خاک ترکیه در ماههای اخیر پس از آغاز جنبش ملی زن، زندگی آزادی به شدت افزایش یافته است.

به نقل از این خبرنگار، یک عضو سابق نیروی دریایی ایران به نام امیر که به ترکیه آمده ، میگوید  که ماموران جمهوری اسلامی یک بار تلاش کردند تا او را در نزدیکی خانه‌اش بربایند و پلیس ترکیه در این ارتباط ۱۱ نفر را بازداشت کرده است. امیر درباره علت پناهندگیش توضیح داده که  جمهوری اسلامی از کشتی‌های نیروی دریایی برای ارسال سلاح به سوریه استفاده می‌کرد و کشتی که او در آن کار می‌کرد ماهانه ۲۰ کانتینر سلاح به سوریه می‌فرستاد. امیر به دلیل مخالفت خود با کشتار مردم سوریه با این سلاح‌ها، از ایران گریخته است. او اضافه کرده که  نیروی دریایی جمهوری اسلامی  از سال ۲۰۱۹ هر ماه برای سوریه سلاح می‌فرستاد.

سامان هم معترضی است  که پس از شلیک نیروهای سرکوبگر به چشمش در مهرماه امسال  بینایی خود را از دست داد و به ترکیه پناهنده شده است. او نیز از دریافت پیام‌های تهدید به مرگ از سوی عوامل جمهوری اسلامی میترسد. این پناهجو  با اشاره به اینکه عوامل جمهوری اسلامی در پیام‌هایشان او را به قتل تهدید کرده‌اند میگوید که در این مدت در  به صورت مخفیانه در ترکیه زندگی می‌کند و از ترس عوامل جمهوری اسلامی  تماسش را با همه قطع کرده است. او میگوید میترسد چون به نظر میرسد که دست عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه برای نابود کردن مخالفانشان بسیار باز است.

مهری یک پناهجوی دیگر ایرانی،  به آی‌تی‌وی گفته که در ترکیه از طریق یک صفحه اینستاگرامی به یک برنامه کوهنوردی دعوت شده بود، اما در این برنامه به او یک نوشیدنی انرژی‌زا حاوی مواد بی‌هوش کننده داده شد. مهری گفت شوهرش که این نوشیدنی را نخورده بود، متوجه این توطئه شد و او را از محل نجات داد. او خاطرنشان کرد تاکنون هیچ‌کس در ارتباط با این توطئه در ترکیه بازداشت نشده است.

صبح روز سه شنبه ۱۴ مرداد  سال ۹۳،  پلیس ترکیه، پیکر بی‌جان سید جمال حسینی سردبیر خبرگزاری هرانا و از مسئولان ارشد مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران  را پشت میز کارش در شهر نوشهیر ترکیه یافت. بر اساس اطلاعاتی که آن زمان منتشر پلیس ترکیه پیکر بی‌جان سید جمال حسینی را در منزل وی، در پشت میز کارش در حالی یافت که قطرات خون بر صورت و در برخی نقاط منزل وی دیده می‌شد. هنوز پس  از گذشت هشت سال از علت اصلی مرگ ناگهانی این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر اطلاعی در دست نیست.  بعد از این مرگ مشکوک کیوان رفیعی دبیر سابق مجموعه فعالات حقوق بشر و از دوستان نزدیک سید جمال حسینی درباره سابقه تهدیدهای سردبیر سایت هرانا در سالهای اقامتش در ترکیه افشاگری کرد و گفت که  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (یو ان اچ سی آر) در خصوص پرونده پناهندگی سردبیر سایت آن‌ها بی توجهی و کوتاهی کرده است.

پس از آن در اردیبهشت ۱۳۹۶ خودروی حامل سعید کریمیان مدیر شبکه تلویزیونی جم تی وی  و یک تاجر کویتی همراهش در استانبول هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت. هردو سرنشین خودرو به ضرب گلوله مهاجمان نقاب‌پوش کشته شدند. یک سال بعد از این حادثه رسانه های ترکیه اعلام کردند که  ناجی شرفی زیندشتی  از  قاچاقچیان مواد مخدر شناخته شده ایرانی را در ترکیه دستگیر کرده اند چون  اسلحه ای که سعید کریمیان توسط آن به قتل رسیده در خانه ی او پیدا شده است. ناجی شرفی بعد از مدتی آزاد شد. ولی نقش عوامل او در ربودن و انتقال به ایران حبیب فرج الله  چعب یک فعال عرب  در  دی ماه  ۱۳۹۹توسط دولت ترکیه تائید گردید. دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که آقای سعید چعب  را بازداشت کرده اند و تصاویر او از  تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

در آبان ماه سال  ۱۳۹۸، مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی جعبه سیاه که در ترکیه ساکن بود، توسط عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این کشور ترور شد و جان باخت. محمودرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در استانبول یکی از متهمان ترور مولوی بود توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.

در بهمن ماه ۱۴۰۰، سازمان اطلاعات ترکیه، میت، اعلام کرد که ۱۷ نفر را به ظن همدستی با دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربایش یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است. بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، تیمی که نقشه این آدم‌ربایی را سازماندهی کرده بود شامل یک دادستان، مالک یک شرکت تجاری صنایع دفاعی، یک سرهنگ بازنشسته و چند افسر بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا