گروه های اجتماعی

پولشوئی و مبادلات غیر قانونی مالی در بین پناهندگان و مهاجرین ایرانی

هر روز هویت ایرانیان جدیدی افشا میشود که به نام پناهنده یا مهاجر در اروپا زندگی میکنند و دست به تراکنشهای مالی پیچیده غیر قانونی و کلان میزنند.

به گزارش پناهنده نیوز، با افشای نام یک ایرانی مقیم بریتانیا به نام جواد مرندی به عنوان شخصی که شرکتهای تحت مالکیت او در پرونده پولشوئی بزرگ میلیاردی از جمهوری آذربایجان نامشان برده شده، یک ایرانی تبار دیگر که دارای چهره اجتماعی ظاهرا مقبول و با نفوذی در بین سیاستمداران اروپائی است، پایش به رسانه های بریتانیائی باز شد. اسنادی وجود دارد که آقای مرندی در زمان رهبری بوریس جانسون در حزب محافظه کار بریتانیا به این حزب صدها هزار پوند کمک مالی کرده است.

جواد مرندی  به همراه همسرش، ریاست بنیاد مرندی را بر عهده دارد، که به خیریه ای که از سوی  شاهزاده ویلیام، ولیعهد بریتانیا  و شاهدخت ولز تاسیس شده و اداره میشود کمک مالی می‌کند. علاوه بر آن از  سال ۲۰۲۱  آقای مرندی به عنوان مشاور ویژه موسسه خیریه بی‌خانمان‌های سنترپوینت انتخاب  شد.

اگر چه  تا به حال هیچ یک از کسب و کارهای بریتانیایی آقای مرندی یا این سازمان‌ها مشمول تحقیقات سازمان جرم و جنایت بریتانیا نشده است ولی حضور نام او و شرکتهای تحت مالکیتش در چند پرونده اختلاس و پولشوئی کلان از منطقه قفقاز باعث شده تا توجه  برخی   رسانه های  مهم بریتانیا به نام او جلب شود.

گفته میشود که جواد مرندی با تاسیس شرکتهائی در نقاط دور افتاده مانند سیشل و یا جزایر ویرجین بریتانیا از شرکتهای صوری ثبت شده در بالکان توسط طرفهای اهل جمهوری آذربایجان چندین میلیون دلار پول دریافت کرده است. مجموعه‌ای از شرکت‌های متعلق به آقای مرندی  که نام “آورومد”  داشتند در انتقال این پولها نقش کلیدی داشته اند. یکی از آنها در سال ۲۰۰۵ در جزیره سیشل تأسیس شده بود که آقای مرندی در آن ذینفع بود. شرکت “واینهیل”  نیز که یک شرکت مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا و متعلق به آقای مرندی می باشد در چنین بده و بستانهای مالی،  متجاوز از صد میلیون دلار تراکنش داشته است.

آقای جواد مرندی تلاش بسیار کرده است که طی جریان بررسی این پرونده ها به هیچ وجه نامی از او در رسانه ها مطرح نشود و وکلای او تا به حال موفق شده بودند مانع از آن شوند که کسی نام او را در رسانه ها مطرح کند.

دیگر ایرانیان ساکن اروپا در کار پولشوئی

جواد مرندی یکی از تازه ترین نامهای ایرانی در بین پناهندگان و مهاجرین ایرانی ساکن اروپاست که در چنین فعالیتهای غیر شفافی نامشان دیده میشود. چندین نام درشت دیگر نیز هست که برخی از آنها شناخته شده هستند و برخی گمنام و به اصطلاح چراغ خاموش کار میکنند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه  یک میلیونر بریتانیایی به اتهام داشتن یک حرمسرا که در آنجا زنانی به زور نگهداری میشوند، در شهر ساحلی “مربلا” اسپانیا بازداشت شده است. تاجر بریتانیائی مذبور با اتهام نگهداری بیش از  ده زن  همزمان که حداقل صاحب هفت کودک از این زنان شده بود در اسپانیا بازداشت شد. ولی به فاصله کوتاهی با ضمانت آزاد شد.

بعد معلوم شد که این تاجر ۵۶ ساله یک مرد ایرانی به نام  شجاع شجاعی است.  او متهم شد زنانی که در بریتانیا بدنبال مانکن شدن بودند را به خانه ویلایی اش در شهر ساحلی مربلای اسپانیا دعوت می کرده است. این زنان که بین بیست تا سی سال سن داشتند از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و برخی کشورهای اروپای شرقی بودند. شجاعی که در ایران بدنیا آمده بود تنها شش سال قبل از این ماجرا یعنی در سال۲۰۰۸ میلادی با انتقال مبغ هنگفتی به بریتانیا توانسته بود پاسپورت بریتانیایی دریافت کند.

شجاعی  به این زنان می گفته که یک تاجر عمده نفتی و دوست باراک اوباما و ولادیمیر پوتین است و عکسهای خود را با روسای جمهور آمریکا و روسیه  و سایر مقامات بلند پایه غربی  به آنها نشان میداده است تا از این طریق آنها را به ماندن در نزد خودش راضی کند. وقتی که یکی از این زنان به پلیس مربلا به خاطر خشونتی که توسط شجاعی علیه او شده بود شکایت کرد، تحقیقات پلیس شروع شد و مشخص گردید که شجاعی این زنان را با تهدید در ویلای چند میلیون دلاری خود در مربلا نگهداری میکند. حداقل نه تن از این زنان از او بابت خشونت و سوء استفاده جنسی شکایت کردند. شجاعی یک زن دانمارکی سی و پنج ساله را که منشی او نیز بوده به عقد خود درآورده و از او دو بچه دارد. این زن که مدیریت ویلای چند هکتاری و حرمسرای شجاعی را نیز به عهده داشته از وی شکایتی نکرده است.

دادگاه  اسپانیائی دو سال بعد در ۲۰۱۶ رای دوازده سال زندان را برای شجاع شجاعی این میلیونر نوپای ایرانی بریتانیائی فعال در بازار نفت صادر کرد و به وکلایش ابلاغ نمود. اما شجاعی بعد از آن ناپدید شد و در سال ۲۰۲۰ که رای دادگاه نهائی شد پلیس اسپانیا اعلام کرد که نمیتواند شجاع شجاعی را پیدا کند و وی مفقود شده است. پلیس بریتانیا نیز در پی درخواست پلیس اسپانیا تحقیقاتی را برای یافتن محل زندگی این میلیونر متواری آغاز کرد که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

تحقیقات انجام شده در سه سال گذشته نشان میدهد که شجاع شجاعی حرفه اصلیش پولشوئی و انجام معاملات غیرقانونی نفت و انرژی برای مقامات ایرانی در بریتانیا و سایر نقاط اروپا بوده است. او در ارتباط نزدیک با یک ایرانی میلیونر دیگر کار میکرده که ساکن فرانسه و اسپانیاست. این شخص چند سال قبل بعد از جریانات جنبش سبز  به نام تشکیل اپوزوسیون جمهوری اسلامی  تعدادی از ایرانیان مخالف مقیم فرانسه را دور خودش جمع کرد و بعد ناگهان همه آنها را در شرایط بد رها کرد و به دنبال کار اصلی خودش یعنی پولشوئی برای جمهوری اسلامی  و زد و بند برای جوش دادن معاملات کلان بانکی غیر قانونی رفت. 

مطابق بررسیهای انجام شده، اموال شجاع شجاعی در اسپانیا اکنون توسط یک فرد ایرانی مقیم مربلا سرپرستی میشود که خود را به عنوان یک مربی ورزشی معرفی میکند. خدماتی  نیز که  از سوی  شجاع شجاعی به سرداران سپاه و فرزندان آنها داده میشد اکنون  توسط همان میلیونر ایرانی مقیم فرانسه  انجام میشود.

همه  این افراد با ساختن شرکتهای صوری و کاغذی با هویتهای متعدد و به نام کسانی که با تطمیع برایشان کار میکنند طوری عمل میکنند که از سوی دولتهای اروپائی و آمریکا قابل ردیابی نباشند. بطور مثال همین میلیاردر کاغذی ایرانی ساکن پاریس که دارای محافظان شخصی و هواپیمای اختصاصی هم هست در حالی که عکسهایش با روسای جمهور فرانسه و سیاستمداران عالیرتبه اسپانیائی و فرانسوی را به دیگران نشان میدهد، رسما به عنوان یک پناهجوی ایرانی که در یک منزل اجاره ای زندگی میکند به ثبت رسیده و در فرانسه زندگی میکند.

بنادر و مناطق آزاد و باشگاههای معروف ورزشی  در اسپانیا مرکز اصلی پولشوئی برای میلیاردرهای و صاحبان قدرت در کشورهای خاورمیانه، کشور روسیه و منطقه قفقاز وآسیای میانه هستند. چند ایرانی به همراه تعدادی روس و ایتالیائی در این فعالیتهای کثیف اقتصادی نقش عمده ای بازی میکنند. این اشخاص به غیر از اسپانیا مراکز فعالیت  دیگری نیز در پرنس نشین موناکو دارند که از طریق آنها زد و بندهای ناشفاف در زمینه نفت و پتروشیمی برای افراد صاحب نفوذ در ایران، جمهوری آذربایجان و بقیه تولید کنندگان انرژی منطقه انجام میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا