قومی و ملی

وضعیت مراکز اسکان پناهندگان کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق

مراکز تجمع پناهندگان کرد ایرانی از نزدیکی مرزهای ایران به اطراف شهر سوران در هفتاد کیلومتری اربیل منتقل شده اند و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مسئولیت تدارکات و آماده سازی را انجام داده است.

به گزارش پناهنده نیوز، جمهوری اسلامی مدت‌هاست که اقلیم کردستان شمال عراق را به پناه دادن به گروه‌های کرد مخالف خود متهم می‌کند و سپاه پاسداران ایران بارها پایگاه‌های این گروه‌ها را هدف قرار داده است. این حملات به‌ویژه پس از شروعجنبش فراگیرزن زندگی آزادی در شهریور ماه ۱۴۰۱ شدت گرفت. وزارت خارجه جمهوری اسلامی  در اوایل سالجاری اعلام کرد که بر اساس توافق انجام شده با عراق، دولت آن کشور  متعهد شده است که گروه‌های مخالف کرد ایرانی در اقلیم کردستان را خلع سلاح کند و پایگاه‌های آنها را برچیند و آنها را قبل از پایان شهریور به نقاط دیگر منتقل کند.

در اواخر شهریور ماه یک هیئت عراقی به ریاست وزیر امورخارجه عراق به ایران رفت تا به مقامات جمهوری اسلامی اطلاع دهند که خواست آنها انجام شده است و اردوگاههای پناهندگان کرد ایرانی وابسته به احزاب مخالف جمهوری اسلامی از مناطق نزدیک مرز ایران به داخل عمق خاک کردستان عراق منتقل گردیده اند.

همزمان با این سفر وزیر خارجه عراق به تهران، حزب دمکرات کردستان ایران از جامعه بین‌‌الملل خواست تا از حملات  جمهوری اسلامی علیە پناهندگان کرد ایرانی در خاک اقلیم کردستان عراق ممانعت بە عمل بیاورند. این حزب از کشورها و مجامع بین‌الملل، سازمان ملل متحد، سازمانهای حقوق بشری جهان و بە ویژە حکومت  فدرال عراق و حکومت اقلیم کردستان کە پناهندگان کردستان ایران در خاک آن‌ها سکونت گزیدەاند خواست که بە توطئە نظامی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی واکنش نشان دهند.

بعد از این اخبار هنوز اطلاعیه رسمی از سوی احزاب کرد ایرانی درباره این انتقالات صادر نشده است. ولی منابعی در احزاب مذکور این انتقالات را تائید کرده اند. به نظر میرسد که این مراکز تجمع پناهندگان کرد ایرانی از نزدیکی مرزهای ایران به اطراف شهر سوران در هفتاد کیلومتری اربیل منتقل شده اند و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مسئولیت تدارکات و آماده سازی آنها را انجام داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا