اخبار جهاناروپا

دریافت شهروندی آلمان برای چه کسانی آسان تر شده است ؟

دولت آلمان تصویب قانون جدید دریافت شهروندی آن کشور را  را نتیجه نیاز به نیروی کار  و همینطور افزایش تنوع جمعیتی در آلمان پس از مهاجرتهای بزرگ در سالهای اخیر به آن کشور میداند.

به گزارش پناهنده نیوز، پس از تصویب لایحه تسهیل دریافت شهروندی آلمان در دولت آن کشور در شهریور ماه امسال، برای بسیاری از خارجی های ساکن آلمان این امیدواری بوجود آمد که بتوانند با شرایط ساده تری به اخذ شهروندی آن کشور نائل شوند. در لایحه پیشنهادی  دولت آلمان که در مجلس ملی بوندستاگ  بررسی میشود یک دوره اقامت کوتاه‌تر به عنوان الزام برای دریافت شهروندی آلمان به نسبت قبل در نظر گرفته شده است و  به افراد بیشتری اجازه دریافت تابعیت دوگانه را می‌دهد.

بطور خلاصه این قانون جدید که به گفته نانسی فرز وزیر کشور آلمان یکی از مهمترین پروژه های اجتماعی دولت ائتلافی آن کشور می باشد، امکان وسیعتری برای کسانی که میخواهند تابعیت دوگانه داشته باشند را فراهم می‌کند و مدت زمان مورد نیاز درخواست تابعیت را از هشت سال به پنج سال کاهش می‌دهد.  حتی بر طبق این قانون جدید کسانی که سطح بالایی از تلفیق یا جا افتادن در جامعه (اینتگراسیون) و مهارت‌های پیشرفته زبان آلمانی را از خود نشان دهند، می‌توانند پس از سه سال تابعیت خود را تحت این پیش‌نویس دریافت کنند.

البته این تسهیلات برای برخی افراد وجود نخواهد داشت. بطور ویژه کسانی که به حمایت دولتی وابسته هستند و مشمول حقوق سوشیال می باشند، تا زمانی که این وضعیت را دارند واجد شرایط درخواست شهروندی نخواهند شد.  علاوه بر آن در این قانون جدید،  صراحتا افرادی را که به دلیل ارتکاب جرم یهودی ستیزی یا جرایم نژادپرستانه محکوم شده‌اند مستثنی می‌کند و تسهیلاتی برای آنها برای دریافت شهروندی آلمان وجود نخواهد داشت.

قانون شهروندی تحت بررسی مجلس آلمان که انتظار میرود به زودی تصویب آن اعلام و اجرای آن آغاز گردد، در واقع  بیشتر تسهیلات را  برای ساده کردن مسیر دریافت شهروندی اعضای خانواده و نسل کارگران مهاجری که بر طبق قراردادهائی بین دولت آلمان و سایر کشورها  در دهه ۱۹۶۰ میلادی عدمتا از ترکیه به این کشور آمده بودند طراحی شده است. براساس این قانون جدید  افراد نسل کارگرانی که به آلمان آمدند بر خلاف سابق که باید حتما مدرک زبان آلمانی میگرفتند  فقط باید یک آزمون شفاهی برای نشان دادن مهارت زبان آلمانی‌شان می توانند به دریافت شهروندی آلمان نائل شوند

تا قبل از اجرای این قانون  حق داشتن تابعیت دوگانه در آلمان بیشتر برای شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس بود و چند استثنا هم وجود داشت. این امر اعتراض سایر ملیتهای ساکن آلمان بخصوص ترکها را باعث شده بود. اما حالا وقتی اجرای قانون جدید شهروندی شروع شود، به افراد بیشتری اجازه داده خواهد شد  تا تابعیت دوگانه داشته باشند. بطور مشخص  افرادی که از جامعه ترکیه‌ای‌ها هستند برای دریافت تابعیت دوگانه می توانند اقدام کنند.

دولت آلمان پیشنهاد این قانون را نتیجه نیاز به نیروی کار در آلمان  و همینطور افزایش تنوع جمعیتی در آلمان پس از مهاجرتهای بزرگ در سالهای اخیر به آن کشور میداند. حکومت آلمان قبول دارد که باید بتواند قدرت لازم برای شرکت در  رقابت جهانی برای جذب بهترین استعدادها را داشته باشد. اما آنها معتقدند این قدرت جذب  بهترین استعدادها تنها زمانی  به دست خواهد آمد  که افراد جذب شده  بتوانند در آینده‌ای قابل پیش‌بینی به طور کامل بخشی از جامعه آلمان شوند و مجبور نباشند بخشی از هویت خود را که مربوط به گذشته است از دست بدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا