سیاسی

انفجار مرگبار در کرمان، تکرار فجایع چهار سال قبل و شک مردم

داعش مسئولیت انفجارهای تروریستی در کرمان را به عهده گرفت. طرفداران جمهوری اسلامی ادعای داعش را درست نمیدانند این در حالی است که جمهوری اسلامی مدعی شده بود که داعش را از بین برده است و قاسم سلیمانی و خامنه ای با تبلیغات فراوان برای آن  به هم تبریک گفته بودند.

به گزارش پناهنده نیوز، گروه دولت اسلامی یا داعش با تاخیر مسئولیت انفجار سهمگین تروریستی در نزدیکی محل برگزاری مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی در کرمان را پذیرفت. دو انفجار  پی در پی با فاصله زمانی کوتاه در روز چهارشنبه ۱۳ دی در شهر کرمان جان حدود صد نفر را گرفت و بیش از دویست زخمی به جای گذاشت. استفاده از عوامل انتحاری شیوه معمول سازمان تروریستی دولت اسلامی یا داعش است که بارها در عراق و افغانستان نمونه های آن انجام شده است. پیش از ادعای داعش هم زمزمه هائی از زبان مسئولان جمهوری اسلامی اشاره به انتحاری بودن این حملات داشت. هرچند اول گفته شد که انفجارها ناشی از بسته های انفجاری در مسیر عبوری به سمت قبر قاسم سلیمانی بوده است.

تکرار وقایع مشابه

درست چهار سال قبل در چنین روزهائی نیز سلسله حوادث مشابهی در منطقه خاورمیانه رخ داد که با گلوله باران و حمله به مکانهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه شروع شد. بعد گروههای شبه نظامی طرفدار جمهوی اسلامی در عراق به درب سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد  یورش بردند و در آنجا شعارهائی با مضمون  حمایت از قاسم سلیمانی بر در و دیوار سفارت آمریکا نوشتند. چند برخورد حساب شده نظامی با اهداف تبلیغاتی هم توسط جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در خلیج فارس و منطقه علیه نیروهای آمریکائی انجام شد. ارتش آمریکا ابتدا تصمیم به بمباران نقاطی در خاک ایران گرفت ولی دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت به جای زدن اهدافی در ایران که منجر به کشتار  میشد، مهمترین فرمانده سپاه پاسداران یعنی قاسم سلیمانی را بزند که سابقه طولانی و کارنامه سیاهی در مورد سرکوب مردم ایران و کشتارها در سوریه و لبنان داشت.

وقتی که عملیات آمریکا برای نابودی قاسم سلیمانی به راحتی و بدون هیچ دردسری انجام شد و دونالد ترامپی که دستور آن را داده بود به ناگهان محبوب بسیاری از مردم ایران شد، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که بازهم با عملیات نابخردانه خود را در گوشه رینگ میدید در آسمان هواپیمای مسافربری اوکراینی را زد که بیشتر مسافران آن ایرانیانی بودند که به هیچ عنوان دارای گرایش سیاسی ویژه ای نبودند و فقط قصد سفر داشتند. این حمله وحشتناک تروریستی که منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ مسافر هواپیما شد ابتدا توسط سپاه پاسداران و طرفداران جمهوری اسلامی به شدت انکار میشد.

بعد مشخص شد که این هواپیما توسط سپاه پاسداران دو بار مورد اصابت موشک قرار گرفته است. واضح بود که رهبران سپاه پاسداران که به لات و قداره بند بودن خود افتخار می کنند، به خیال خودشان با فرو کردن چاقو در شکم خودشان تصمیم به ارعاب حریف داشتند. این رسم قدیمی قداره بندان و قلدران و پا اندازهای شهر نو بوده که وقتی میخواستند از حریف زورمند خود زهره چشم بگیرند ابتدا با چاقو ضربه ای به خود میزدند تا به حریف بفهمانند که از هیچ قساوتی ابائی ندارند و کوتاهی نخواهند کرد و از ضربه حریف نمیترسند. از طرفی دیگر با خود فکر میکردند که ممکن است آمریکا به موشک پرانی آنها جواب دهد و بعد می توانند با تبلیغات ساقط کردن هواپیمای اوکرایننی در آسمان تهران را به گردن آمریکائی ها بیندازند.

جمهوری اسلامی بازهم در گوشه رینگ

حالا چهار سال بعد دوباره این حوادث تکرار میشود. درگیری در غزه به خاطر حمله حماس به مردم اسرائیل و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی رهبران جمهوری اسلامی برای تجهیز و تامین حماس. اشغال نظامی  غزه توسط  نیروی زمینی اسرائیل و از دست رفتن تسلط بر غزه که محور شرارت سپاه و حزب الله برای فشار بر اسرائیل خیلی روی آن حساب میکردند. عملیاتهای کوچک و ایذائی هدف قرار دادن مراکز نیروهای آمریکائی از سوی نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی در عراق و سوریه برای فشار به آمریکا. کشتن دو تن از مهمترین مهره های جمهوری اسلامی در منطقه یک ایرانی به نام رضی موسوی در سوریه و یک فلسطینی به نام صالح العاروری که به اسرائیل نسبت داده شده است. همه اینها بازهم جمهوری اسلامی و پاسدارانش را بازهم به خاطر عملکردهای حساب نشده و تبلیغاتیشان به گوشه رینگ انداخته است.

در میانه این وقایع  حادثه بمبگذاری یا انفجار طی  مراسم قاسم سلیمانی در کرمان پیش می آید که بسیاری از مردم از آن بوی حمله به هواپیمای اوکرائینی را حس می کنند. با این تفاوت که اینبار در بین مردمی که هدف حمله مرگبار قرار گرفته اند حامیان حکومت جمهوری اسلامی هم بسیار بوده اند. البته این دلیل توجیه وحشی گری عاملان این حمله خونبار نباید باشد که کشتن انسانها به این شکل در هر صورت مذموم و محکوم است. اما این سوالات بطور جدی وجود دارد که چرا جمهوری اسلامی با وجود همه شواهدی که به گفته خودشان برای احتمال خطر حمله تروریستی وجود داشته بازهم نتوانسته مانع عوامل انفجار بشود.

شک به جای مردم

علی توکلی رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح کرمان گفته که  قرار بود بیش از ۶۴ بمب در سراسر ایران در آن روز منفجر شود که عوامل آن دستگیر شدند. او همچنین گفت: قبلا تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود. سپاه پاسداران این سخنان را تکذیب می کنند و رسانه ها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی به شدت از اعلامیه قبول مسئولیت داعش برای انجام این حملات خشونتبار و خونین ناراضی اند. آنها میگویند که این کار داعش نیست و کار اسرائیل است.

در چنین فضائی بخش مهمی از مردم به خود حق میدهند که چنین حادثه ای در چنین مقطعی از زمان را با توجه به سوابق موجود بسیار مشکوک توصیف کنند و بپرسند که چرا هیچکدام از فرماندهان سپاه پاسداران و سپاه قدس یا افراد خانواده سلیمانی در این مراسم شرکت نداشتند.

این گروه از مردم مخالف  جمهوری اسلامی معتقدند که مسئولان امنیتی به عمد تمام تلاششان را برای جلوگیری از این حمله وحشتناک که باعث ریختن خون افراد غیر نظامی شده به کار نبرده اند تا بتوانند بر موج خون کشته شدگان سوار شوند و از آن بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی بکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا