ایران

بازگشت موج اعدام به زندانهای ایران در پی ناکامی های منطقه ای جمهوری اسلامی

کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی  میپرسند “آیا وقت آن نرسیده است که دولت آفریقای جنوبی برای توقف اعدامها در ایران به دادگاه بین المللی لاهه مراجعه کند؟” یا می نویسند که “زورشان به اسرائیل نمیرسد از مردم انتقام میگیرند.”

به گزارش پناهنده نیوز، هنوز یکهفته از اجرای حکم اعدام  محمد قبادلو از بارداشت شدگان خیزش مردمی سال پیش نگذشته بود که  خبر از اعدامهای بیشتر در زندانهای ایران به گوش رسید. بعد از اعدام محمد قبادلو در سحرگاه  سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲، به نظر میرسید که مسئولان جمهوری اسلامی دارند  برای موج گسترده ای از اعدامها خود را آماه میکنند. اعدام یک زندانی سنی کرد به نام فرهاد سلیمی پس از چهارده سال زندان  و حالا اجرای  حکم اعدام چهار زندانی کرد به نام‌های محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فتحی در صبح دوشنبه ۹ بهمن  (  ۲۹ ژانویه‌‌ ۲۰۲۴)  در زندان قزلحصار همه را مطمئن کرده  که این بار هم جمهوری اسلامی میخواهد  برای مقاصد سیاسی خود از مجازات اعدام استفاده کند.

محمد قبادلو بیست و سه ساله، معترض بازداشت شده در جریان خیزش ۱۴۰۱ که در آخر شهریور سال گذشته در شهرک پرند کرج دستگیر شده بود نهمین اعدامی از بازداشت شدگان جنبش زن زندگی آزادی است. ماموران اطلاعاتی به او تهمت زیر گرفتن نروهای انتظامی را زدند و ادعا کردند که یکی از این ماموران در اثر شدت جراحات وارده درگذشته است.

دو روز قبل از اعدامهای دوشنبه صبح در زندان قزلحصار، فراخواندن خانواده چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام در رندان اوین برای ملاقات با فرزندانشان  نشان آن بود که این میتواند ملاقات خداحافظی قبل از اعدام باشد. این چهار نفر که عضو “حزب کومله کوردستان ایران” بودند، در تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۲ در یکی از روستاهای اطراف ارومیه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. ماموران اطلاعات جمهوری اسلامی به آنها اتهام قصد بمبگذاری زدند، از آنها تحت شکنجه اعتراف اجباری گرفتند.

این اعدامها در شرایطی توسط سیستم امنیتی جمهوری اسلامی انجام میگیرد که جمهوری اسلامی به تدریج خود را در گرداب درگیریهای بیشتری در منطقه میبیند. گروههائی که جمهوری اسلامی میلیاردها دلار برای آنها خرج کرده اکنون در خاورمیانه در خطر هستند و هر روز بیش از پیش در شرایط ضربه دیدن قرار میگیرند. غزه که بهترین موقعیت استراتژیک برای جمهوری اسلامی در قلب اسرائیل را داشت در حال خارج شدن از دست حماس یکی از  متحدان جمهوری اسلامی است. اسرائیل به آشکار خود را مشتاق حمله به حزب الله لبنان نشان میدهد و حزب الله مهمترین گروه نیابتی جمهوری جمهوری اسلامی در خاورمیانه ابتکار عمل را از دست داده است.

کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی با توجه به این حقایق است که میپرسند “آیا وقت آن نرسیده است که دولت آفریقای جنوبی برای توقف اعدامها در ایران به دادگاه بین المللی لاهه مراجعه کند؟” یا می نویسند که “زورشان به اسرائیل نمیرسد از مردم انتقام میگیرند.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا