مذهبی

افزایش بازداشت و آزار و اذیت بهائیان ایران، هزار بهائی در انتظار حکم دادگاه

جمهوری اسلامی برای آزار بیشتر بهائیان آنها را مدت طولانی در وضعیت تعلیقی قرار میدهد و آنها از زمان بازداشت اولیه تا تشکیل دادگاه و صدور حکم سال‌ها در وضعیت بلاتکلیف به سر میبرند.

به گزارش پناهنده نیوز، پس از آغاز جنبش اعتراضی گسترده مردم ایران در نیمه دوم سال گذشته شمسی، سخت گیری و آزار و اذیت بهائیان و سایر اقلیتهای مذهبی از سوی نهادهای حکومت جمهوری اسلامی تشدید شده است. جامعه جهانی بهایی روز چهارشنبه سوم فروردین‌ماه با صدور بیانیه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو  اعلام کرد که هم‌اکنون بیش از یک‌هزار بهایی در ایران پرونده قضایی دارند و در انتظار صدور رای دادگاه به سر می‌برند. در ماههای پایانی سال گذشته نیز در اطلاعیه جامعه جهانی بهائی به بازداشت افراد بهائی و نوجوان کم سن و سال اشاره شده بود.

در این اطلاعیه اخیر، جامعه جهانی بهائی از فشارهای مضاعف حکومت اسلامی  بر بهاییان در ایران خبر داد و نسبت به آزار و اذیت سیستماتیک شهروندان بهائی  توسط جمهوری اسلامی به شدت ابراز نگرانی کرد. جامعه جهانی بهایی می‌گوید در برخی موارد شهروندان بهایی از زمان بازداشت اولیه تا تشکیل دادگاه و صدور حکم، سال‌ها در وضعیت بلاتکلیف به سر برده‌اند. در این اطلاعیه ذکر شده که  تعیین وثیقه‌های سنگین و صدور احکام تعلیقی باعث ایجاد فشار روانی بسیار بر بهائیان ایران  شده‌است.

مصادره اموال بهاییان از دیگر مواردی است که جامعه جهانی بهایی از آن انتقاد کرده است. در بهمن سال گذشته نیز سازمان جهانی بهائیان نسبت به روند رو به افزایش  مصادره اموال بهاییان در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

همزمان با گزارش ها از وجود اعتراض در میان ایرانیان غیرمسلمان از وضعیت حاکم بر کشور، جامعه جهانی بهائیان در گزارشی که در ماههای پایانی سال قبل منتشر کرد، گفت  که در جدیدترین موج سرکوب بهائیان ایران از ماه شهریور تا زمان انتشار گزارش حداقل  ۲۹ بهائی در ایران دستگیر شده‌اند و آزار و اذیت آنها در خارج از زندان به ۳۰۰ مورد رسیده است.

گزارش مشروح  به شرایط وخیم بهائیان بازداشت شده در زندان های ایران پرداخته بود و از جمله به بازداشت کودکان بهایی اشاره کرده است. از زمان آغاز اعتراضات جاری در ایران، شمار متعددی از شهروندان بهایی ایران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند. در این گزارش از احضارهای پیاپی بهائیان و آزار و اذیت اقوام غیربهایی آنها در ماههای پس از آغاز جنبش اعتراضی گسترده زن زندگی آزادی  انتقاد شده است.

بر اساس همان  گزارش  جامعه بهائیان، دو پسر شانزده ساله بهایی از سوی ماموران جمهوری اسلامی ایران مورد بازجویی و ضرب‌ و شتم قرار گرفتند و سپس بازداشت شدند. بیانیه جامعه جهانی بهائیان اعلام کرده بود که این دو نوجوان بهائی چندین ساعت بدون اطلاع خانواده‌هایشان در بازداشت بودند و بعدتر در حالی که خانه‌هایشان مورد بازرسی قرار گرفته بود و وسایل شخصی‌شان توقیف شده بود آزاد شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا