سیاسی

جمهوری اسلامی در شرایط رمز ارغوانی، حاکمان در تهران به چه می اندیشند؟

رهبران سیاسی و نظامی حکومت اسلامی ایران به علت نداشتن اطلاعات کافی  تحلیل نادرستی از  شرایط امنیتی جهان دارند و فکر میکنند خرده حرکتهای نظامی آنها باعث میشود که آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه حمایت نکند.

پناهنده نیوز- حملاتی که از سوی سپاه پاسداران در روز چهارشنبه ۲٧ دی  به اهدافی در خاک اقلیم کردستان عراق، نقاطی نامعلوم در سوریه و استان بلوچستان پاکستان انجام شد نشان از تنگنای سیاسی شدیدی دارد که مقامامات در تهران را وادار کرده تا دست به حرکتهائی بر خلاف گذشته با ریسک بالا بزنند. پاکستان به تلافی حمله مرگبار به خاک کشورش در روز پنجشنبه ۱۸ ژانویه، صبح بسیار زود چندین نقطه در شهرستان سراوان بلوچستان ایران را هدف حملات سنگین هوائی و موشکی خود قرار داد و با این حرکت نشان داد که قصد کوتاه آمدن در مقابل سپاه پاسداران را ندارد. هنوز این اخبار و شوک ناشی از آنها وجود داشتند که اینبار یک مرکز اطلاعاتی سپاه قدس جمهوری اسلامی روز شنبه۳۰ دی ماه   در دمشق مورد حمله قرار گرفت و چهار عضو ارشد نیروی قدس از جمله معاون اطلاعاتی این نیرو و جانشین او در این حمله کشته شدند.

رهبران جمهوری اسلامی و عوامل تصمیم گیر در سپاه پاسداران این روزها در شرایط ویژه ای گرفتار شده اند. آنها در ابتدا تصور میکردند که با یک کشتار سنگین از اسرائیلی ها توسط حماس و جهاد اسلامی مانند همیشه اسرائیل حملاتی به غزه خواهد کرد و بعد هم مبادله گروگانها و آتش بس و جشن پیروزی در غزه و تهران و دمیدن در بوق و کرنا و رجزخوانی خواهد بود. اما اصرار اسرائیل در وارد کردن نیرو به داخل نوار غزه و تداوم آن با حملات سنگین هوائی و زمینی محاسبات خوشباورانه را به وضعیت خطرناکی برای جبهه جمهوری اسلامی و طرفدارانش   که خودشان آن را  مقاومت مینامند ایجاد کرد.

رمز ارغوانی

در جنگ دوم جهانی  اشتباه در محاسبه و نداشتن اطلاعات کافی  قدرت بزرگی مانند ژاپن با همه توانائیهائی که داشت  را به جنگ کشاند. ژاپنی ها در حمله به آمریکا و ورود به جنگ جهانی دوم به علت نداشتن اطلاعات دچار اشتباه محاسبه فاجعه باری شدند. آنها که بخش مهمی از نیروی دریائی ایالات متحده را در حمله به  پرل هاربور از بین بردند دیری نپائید خود را به داخل چاهی انداختند که به قیمت ویرانی و اشغال کشورشان تمام شد. همه این پروسه کشانده شدن  ژاپن به جهنم جنگ دوم جهانی را آمریکائی ها در پروژه ای سری به نام “رمز ارغوانی” به دقت تحت نظارت و تحلیل داشتند.

اکنون در حال حاضر به نظر میرسد که جمهوری اسلامی نیز به نوعی دیگر در شرایطی مشابه رمز ارغوانی قرار گرفته باشد. رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان کم دانش سپاه فکر میکنند که با حرکتهای کم هزینه مهره های خود در خاورمیانه واقعا آمریکا و اسرائیل و غرب را به دردسر انداخته اند و در مقابل این حرکات ارزان قیمت  آنها آمریکا و غرب و اسرائیل دچار استیصال خواهند شد و قادر به پاسخگوئی نخواهند بود. نظام جمهوری اسلامی در شرایط سخت داخلی که با آن روبروست نیاز به دادن روحیه به حامیان خود دارد و چه بهتر از این که تبلیغ کند که هرچند هیچ چیزی نداریم ولی  در عوضش در دهان آمریکا زدیم.

اگر از رهبران جمهوری اسلامی پرسیده شود  که چرا فکر میکنند آمریکا عزم یا جرات کافی برای مقابله ندارد. جواب آنها این است که سال انتخابات آمریکاست و دولت دمکرات نمیخواهد در سال انتخابات درگیر جنگ شود. اما یادشان میرود که تا همین جا ارتش اسرائیل نوار غزه را از دست جبهه مقاومتشان خارج کرده و شرایط را مناسب یافته اند تا در شلوغ بازار و هیاهوی جنگ به فکر زدن ضربات کاری به حزب الله لبنان و حذف مهره های موثر چیده شده  جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان باشند.

اینکه آیا واقعا همانگونه که بسیار حساب شده با ژاپن در جنگ دوم جهانی عمل شد تا پایش به جنگ کشیده شود،  اکنون نیز برنامه ای در کار است تا بتوان ضربات شدیدی به جمهوری اسلامی به دست خودش وارد آورد مشخص نیست. ولی نمیتوان تردید داشت که ذهنیت رهبران جمهوری اسلامی بر اساس اخبار جهت دار روز شکل میگیرد و به تصمیم گیری میرسد و نه بر اساس اطلاعات دقیق و برآوردهای منطقی عقلانی و آینده نگر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا