سیاسی

چرا جمهوری اسلامی در بین مسلمانان عادی محبوبیتی ندارد ؟

مسلمانان عادی کسانی هستند که خود را مسلمان میدانند ولی علاقه ای به دخالت با نام  اسلام در امور سیاسی و کشورداری ندارند. جوانان عرب، اسرائيل و جمهوری اسلامی را بزرگترین دشمنان خود می‌دانند. در حالی که  عربستان و ترکیه را بهترین شرکا و دوستان میدانند.

به گزارش پناهنده نیوز، موسسه نظر سنجی معتبر گالوپ نتایج بررسی سال ۲۰۲۲ خود را که از  ۱۳ کشور مسلمان شامل کویت، لیبی، اردن، پاکستان، مراکش، عراق، الجزایر، تونس، لبنان، افغانستان، یمن، سرزمین‌های فلسطینی و ترکیه انجام داده، در بهار امسال منتشر کرد. این نظرسنجی برای سنجش محبوبیت کشورهای اسلامی در میان مسلمانان این کشورهاست. از میان  کشورهای  مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آنها انجام شده، بیشترین نگاه منفی نسبت به حکومت ایران در میان مردم عراق، یمن و لبنان وجود دارد. اینها سه کشوری هستند که با مداخلات  جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته به آشوب کشیده شده اند و در شرایط بد امنیتی و اقتصادی قرار گرفته اند. هرچند مقامات حاکم بر ایران با حمایت تسلیحاتی و مالی  از گروه‌های شبه نظامی بیشترین سطح دخالت و اعمال نفوذ را در کشورهای عراق، لبنان و یمن داشته‌اند ولی  در نزد مردم این سه کشور بیش دیگر کشورهای مسلمان منفورند.

نظرسنجی انجام شده گالوپ  در ۱۳ کشور مسلمان مذکور نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان مردم این کشورها با فاصله بسیار زیاد محبوب‌تر از جمهوری اسلامی ایران است موسسه گالوپ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از توافق برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به  بازگشایی سفارتخانه‌های خود در ریاض و تهران اقدام کردند اضافه میکند که  نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که قدرت نرم عربستان سعودی در کشورهای مسلمان از ایران پیشی گرفته است. به این دلیل که عربستان سعودی در هر ۱۳ کشور مسلمان مورد بررسی، محبوب‌تر از رقیب خود یعنی جمهوری اسلامی میباشد.

از میان ۱۳ کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آنها انجام شده است بیشترین دیدگاه منفی نسبت به حکومت ایران در میان عراقی‌ها وجود دارد و ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان عراقی گفته‌اند که نسبت  به جمهوری اسلامی نظر منفی  دارند.ددر یمن کشور دیگری که جمهوری اسلامی طی سال‌های به طور مشخص به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی پرداخته نیز ۸۰ درصد مردم نسبت به رژیم حاکم بر ایران دیدگاه منفی دارند. همچنین براساس این نظرسنجی،  در لبنان ۷۳ درصد از مردم این کشور نسبت به جمهوری اسلامی و ایرانی ها  دیدگاه منفی دارند. حتی در مناطق شیعه‌نشین جنوب بیروت که پایگاه متحدان جمهوری اسلامی یعنی شبه‌نظامیان حزب‌الله است فقط ۵۸ درصد مردم موافق جمهوری اسلامی و ۳۹ درصد به کلی مخالف آنند.

در ترکیه که میزان محبوبیت عربستان سعودی در کمترین میزان نسبت به ۱۲ کشور مسلمان دیگر است باز هم میزان محبوبیت عربستان سعودی ۳ درصد بیش از جمهوری اسلامی ایران است. در سرزمین‌های فلسطینی نیز میزان محبوبیت عربستان سعودی با ۲۶ درصد باز هم از جمهوری اسلامی با ۱۴ درصد بیشتر است.

دیدگاه منفی به مثبت در مورد جمهوری اسلامی در مراکش ۳۶ به ۱۳، در الجزایر ۵۷ به ۲۰، در افغانستان ۶۷ به ۲۵، در کویت ۶۱ به ۱۸، در لیبی ۶۵ به ۱۳، در سرزمین‌های فلسطینی ۶۶ به ۱۴، در تونس ۶۷ به ۱۴، در لبنان ۷۳ به ۱۹، در اردن ۶۶ به ۱۰، در یمن ۸۰ به ۱۲، در ترکیه ۷۸ به ۸ و در عراق ۸۶ به ۱۴ درصد است.

در میان کشور مسلمانی که نظرسنجی گالوپ در آن انجام شده است فقط پاکستان تنها کشوری است که ۵۰ درصد مردم آن جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده‌اند و البته در این کشور ۳۶ درصد مردم آن را تایید نکرده‌اند.در ۱۲ کشور دیگر میزان محبوبیت جمهوری اسلامی بسیار پایین بوده و در هیچ یک از این کشورها بیش از ۲۵ درصد نیست اما در مورد عربستان سعودی میزان محبوبیت فقط در ترکیه ۱۱ درصد است و در ۱۲ کشور مسلمان دیگر محبوبیت این کشور بین ۲۶ تا ۸۳ درصد است.

ترکیه واجد بیشترین اعتماد جوانان عرب

در سال جاری  نظرسنجی دیگری نیز در میان کشورهای عربی انجام شده است. این نظر سنجی  توسط موسسه “جوانان عرب” که یک شرکت تحقیقاتی پیشرو در زمینه پژوهش‌های اجتماعی در میان کشورهای عربی میباشد انجام شده است. این موسسه در پانزدهمین نظرسنجی سالانه خود از جوانان عرب به نتایج قابل توجهی دست یافته است. 

موسسه جوانان عرب در گزارش انتشار نتایج نظر سنجی خود گفته که در نظرسنجیش  ۳ هزار و ۶۰۰ شهروند عرب ۱۸ تا ۲۴ ساله در ۵۳ شهر از مجموع ۱۸ کشور عربی شرکت داشته اند و  نظرات افراد در مصاحبه‌های حضوری گرفته شده است. برگزارکنندگان این پژوهش می‌گویند نظرسنجی خود را در تاریخ ۲۷ مارس تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ انجام داده‌اند.

در بخش  از این نظرسنجی از جوانان عرب پرسیده شد که کدام کشور غیرعربی را به عنوان متحد خود می‌شناسند.  بر اساس نتایج حاصله ۸۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، ترکیه را متحد قوی و یا تا حدودی متحد کشور خود معرفی کردند. پس از آن چین با ۸۰، بریتانیا با ۷۹، آلمان با ۷۸ و در نهایت فرانسه با ۷۴ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این نظرسنجی، ایالات متحده با ۷۲ درصد در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت. در حالیکه روسیه سال گذشته در میان سه متحد اول کشورهای عربی به شمار رفته بود، در نظرسنجی امسال با ۶۳ درصد در رده نهم قرار گرفته و حتی از پاکستان با ۶۹ درصد هم جایگاه پایین‌تری را به خود اختصاص داده است.  ایران هم با ۳۶ درصد در رده دهم قرار دارد و بعد از آن اسرائيل با ۱۳ درصد یازدهم است. 

در مورد سوال در مورد  دشمنان کشورهای عربی روندی عکس متحدین قابل مشاهده است. به این معنا که ۸۶ درصد جوانان عرب، اسرائيل را دشمن یا تا حدودی دشمن کشورهای عربی دانسته‌اند. پس از آن ایران با ۵۷ درصد در رده دوم قرار دارد و روسیه و آمریکا با ۳۲ و ۲۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مورد سوال کشور مورد علاقه محل زندگی جوانان عرب برای دوازدهمین سال متوالی شرکت کنندگان بیشتری گفته‌اند که دوست دارند در امارات عربی متحده زندگی کنند و آن‌را کشوری می‌دانند که ترجیح می‌دهند دولتشان از آنجا الگوبرداری کند .تقریبا ۲۵ درصد جوانان عرب امارات را به عنوان کشوری که دوست دارند در آنجا زندگی کنند، معرفی کرده‌اند. این علاقه برای آمریکا و کانادا ۱۹ و قطر ۱۵ درصد بوده است. همچنین عربستان سعودی و بریتانیا هم با ۱۱ درصد در رده پنجم مشترک قرار دارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا