زنانزنان

شیرین نجفی و درسهای ماجرای او برای پناهندگان و ایرانیان خارج کشور

شیرین نجفی توسط یکی از چهره های جنجال ساز مخالفان خارج از ایران به فعالان سیاسی اپوزوسیون و روزنامه نگاران پناهجو به عنوان یک حقوقدان فعال حقوق بشر معرفی شد.

 پناهنده نیوز- یکسال بعد از قتل  روح الله زم، خبرنگار ایرانی مقیم فرانسه که توسط عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی به عراق کشانده شد و در آنجا او را ربودند و به ایران منتقل کردند، پدر آقای زم در ایران مبادله روح الله با یک عامل اطلاعاتی فرانسه در سوریه را رد کرد و مدعی شد که فرزندش پیش از مرگ به او گفته است که عوامل اطلاعات سپاه با کمک زنی به نام شیرین نجفی در ترکیه و مردی به نام وفا نیکفر در استرالیا او را گول زدند و به عراق کشاندند. فرضیه دست داشتن دولت فرانسه در ربودن روح الله زم که سناریوی مورد علاقه سازمان اطلاعات سپاه بود برای نخستین بار از سوی امیرعباس فخرآور مطرح شد و او که  مسئول وبسایتی موسوم به کنگره ملی ایرانیان میباشد، پس از ربایش زم گفت که این کار با همکاری دولت فرانسه انجام شده است. این ادعا بعد از حرفهای فخرآور در اولین اعترافات اجباری تلویزیونی زم و برخی رسانه های غیر مستقل داخل ایران نیز چند بارعنوان شد و برای آخرین بار در آستانه سالگرد اعدام روح الله زم بازهم توسط یکی از عوامل سابق و نشان دار اطلاعاتی جمهوری اسلامی به نام اکبر خوش کوشک تکرار گردید. دولت فرانسه این ادعا را قویا تکذیب کرد و پدر روح الله زم می گوید که ماموران سازمان اطلاعات فرانسه در مورد خطرناک بودن این سفر به فرزندش اخطار جدی داده بودند.

البته با افشاگریهای چند خبرنگار و فعال رسانه ای و سیاسی مقیم خارج کشور از همان روزهای اول پس از ربایش روح الله زم تا حدود زیادی مشحص شد که ادعای دخالت دولت فرانسه و سازمانهای اطلاعاتی آن در این ماجرا صحت ندارد و عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران این شایعه را برای ایجاد ترس در دل مخالفان جمهوری اسلامی در خارج کشور مطرح کرده اند. اما در مورد نقش اطرافیان روح الله زم در به دام انداختن او بسیاری از سوالات مطرح شد که همچنان بی پاسخ مانده است. به طور مثال این که شیرین نجفی و وفا نیکفر را چه کسی با روح الله زم مرتبط کرد و هدفش از این کار چه بود؟ درباره وفا نیکفر که یک پیمانکار ساختماتی مقیم استرالیاست و سوابق او و نحوه ارنباطش با روح الله زم هنوز ابهامات زیادی وجود دارد. ولی در مورد شیرین نجفی و فعالیتهایش در ترکیه اطلاعات بیشتری در دست هست.

شیرین نجفی از پناهجوی قبول نشده تا کارچاق کن پناهندگان

درباره شیرین نجفی و فعالیتهای او در ایران پیش از آمدنش به ترکیه اطلاعات زیادی جز آنچه خودش به اطرافیان گفته است وجود ندارد. او به برخی افراد گفته بود که در ایران به یک خانواده مذهبی سنتی تعلق داشته که با برخی مقامات حکومتی جمهوری اسلامی مانند محسن رضائی و مهدوی کنی در ارتباط بوده اند. همچنین از او شنیده شده بود که یک دختر دارد و همسر سابقش از سرداران سپاه بوده است.هیچکدام این ادعاها قابل تائید و یا رد نیست. آنچه مشخص است این می باشد که شیرین نجفی هشت سال قبل  در سال ۱۳۹۲ شمسی سر و کله اش در ترکیه پیدا میشود و در آنکارا به همه خود را به عنوان پناهجوی ثبت نام شده در دفتر آنکارای  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی میکند و از آن موقع تا زمان ربایش روح الله زم در سال  ۱۳۹۸ به مدت حدود شش سال عمدتا در ترکیه به سر میبرده است. البته بررسی ها نشان میدهد که هرگز در دفتر  یو ان اچ سی آر ترکیه پرونده ای برای درخواست پناهندگی به نام شیرین نجفی ثبت نشده است. این که آیا از اساس خانم شیرین نجفی برای پناهندگی ثبت نام نکرده و یا به نام دیگری درخواست پناهندگی داده و اسم اصلیش چیز دیگری بوده معلوم نیست. اما شیرین به همه میگفت که به یو ان اچ سی آر درخواست پناهندگی داده و درخواستش یکبار رد شده و در حال تجدید نظر خواهی است. او به هیچکس نمیگفت که با چه ادعائی درخواست پناهندگی کرده و مشکلش در ایران چه بوده است.

شیرین نجفی یکسال پس از شروع اقامت در ترکیه، در یک فروشگاه بزرگ آنکارا به اتهام دزدیدن چند قلم جنس توسط پلیس آن شهر بازداشت میشود. اما به فاصله کوتاهی از او رفع اتهام و آزاد میشود. گفته میشود که شرط آزادی و رفع اتهام از او همکاری با پلیس ترکیه به عنوان مخبر پلیس بوده است. ظاهرا شیرین این شرط را با رضایت خاطر میپذیرد و از آن پس ضمن دریافت کیملیک مجوز اقامت در ترکیه، از نزدیکی با پلیس به عنوان حربه ای برای نشان دادن خود به عنوان یک کارچاق کن خبره به ایرانیان ساکن ترکیه که عمدتا پناهجویان و پناهندگان بوده اند استفاده میکرد. او به این ترتیب با موفقیت خود را به ایرانیان مقیم ترکیه نزدیک میکرد و اعتماد آنها را به خودش جلب مینمود. به همین ترتیب ایرانیانی در آنکارا یا استانبول که به مشکلاتی با پلیس و مردم محلی برمیخوردند برای حل مشکلاتشان به شیرین نجفی مراجعه میکردند و با دادن مبالغی پول به او  مشکل خود را حل میکردند. او همچنین با ارتباطاتی که داشت برای پناهجویان ایرانی در ترکیه محل اقامت و کار هم پیدا میکرد.

کسانی که به شیرین نجفی در طی سالهای اقامتش در ترکیه نزدیک بودند میگویند که شیرین هرچند ماه یکبار به مدت یک یا دو هفته ناگهان غیبش میزد و کسی نمیدانست که او کجاست. بعد وقتی سر و کله اش پیدا میشد هربار ادعای جدیدی مطرح مینمود و دلیل غیبتش را توجیه میکرد. بعضی مواقع میگفت که برای کاری به شهرستانهای دیگر ترکیه سفر کرده. گاهی هم ادعا میکرد که با قاچاقچیان به یونان رفته تا خود را به اروپا برساند ولی موفق نشده و برگشته است. در چند مورد نیز نهستی خود را به دلیل مریضی یا تصادف و بستری شدن ناگهانی در بیمارستان عنوان کرده بود.

شیرین نجفی از حقوقدان فعال حقوق بشر تا ادمین آمد نیوز

بعد از گذشت حدود سه سال از اقامت شیرین نجفی در ترکیه، او تلاش نمود تا به کمک امیر عباس فخر آور صاحب وبسایت کنگره ملی ایرانیان خود را به مخالفان پراکنده جمهوری اسلامی  نزدیک کند.  امیر عباس فخر آور از طریق صفحه فیس بوک خود تلاش میکرد تا افرادی را که علاقمند به فعالیتهای داوطلبانه در اپوزوسیون مخالفان جمهوری اسلامی بودند ولی به هیچکدام از گروههای شناخته شده اپوزوسیون وابستگی نداشتند پیدا کند و با آنها تماس برقرار کند. بعد با دادن عناوین پر طمطراق به آنها و ثبت نام و عکسشان در وبسایت خود به نام کنگره ملی ایرانیان تا مدتی سرشان را گرم نماید و از پیوستن به گروههای دیگر و فعالیتهای عملی تر توسط آنها تا حد امکان جلوگیری کند.

شیرین نجفی در سال ۱۳۹۵ توسط امیر عباس فخر آور به عنوان یک دانش آموخته رشته حقوق و فعال حقوق بشر ساکن ترکیه به تعدادی از ایرانیان مخالف خارج کشور معرفی شد. با معرفی فخر آور شیرین نجفی با ایرانیان مخالف در تماس قرار گرفت و تلاش نمود تا به شیوه های مختلف خود را به آنها نزدیک کند و از آنها درباره زندگی شخصی و کارشان اطلاعاتی بدست آورد. یکی از این افراد روح الله زم بود که به تازگی یک کانال تلگرامی به نام آمد نیوز را راه اندازی کرده بود و تلاش مینمود با بیان اخبار جذاب و بدون منبع پشت پرده ای که مینوشت مخاطبان را جذب کند.

روح الله زم طی  درگیریهای انتخابات مناقشه انگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ (جنبش سبز)، چون عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود بازداشت شد. بعد از مدتی آزاد شد و در سال ۱۳۹۰ به مالزی رفت. در آنجا با خواهران امیر عباس فخر آور که در مالزی به عنوان دانشجو زندگی میکردند آشنا شد و با امیر عباس فخر آور از این طریق مربوط گردید. زم پس از مالزی به ترکیه رفت و بعد از ترکیه خود را به فرانسه رساند و به عنوان پناهنده در آنجا اقامت موقت گرفت. در ترکیه او کانال تلگرامی آمد نیوز را راه انداخت و در سال ۱۳۹۶ مقارن با اعتراضات گسترده  مردم در دی ماه آن سال، وقتی که زم در فرانسه بود تعداد مخاطبان کانال تلگرامی او افزایش چشمگیر میلیونی یافت. از همینجا بود که شیرین نحفی که توسط امیر عباس فخرآور به روح الله زم معرفی شده بود از سوی زم  به عنوان ادمین کانال آمد نیوز و شخص مورد اعتماد وی مشغول فعالیت شد. شیرین نجفی با استفاده از شیوه خود با انجام خدمات و دادن سرویسهای کوچک خود را به خانواده روح الله زم نزدیک کرد و توانست در مدت کوتاهی اعتماد او و خانواده اش را تا حد بسیار بالائی به خود جلب کند.

شیرین نجفی از عامل اطلاعات سپاه در عراق تا محاکمه در تهران

حدود سه هفته قبل از ماجرای ربودن روح الله زم، دقیقا از ۲۹ شهریور ۱۳۹۸، شیرین نجفی به مدت سه روز در ترکیه غیبش می زند و کسی هیچ خبری از او به دست نمی آورد. زم که مشکوک شده است دسترسی شیرین نجفی به کانال آمد نیوز را میگیرد. ساعاتی پس از این اقدام زم در قطع دسترسی شیرین نجفی به آمد نیوز، سرو کله شیرین نحفی دوباره پیدا میشود و در تماسی به زم می گوید که تصادف کرده ودر بیمارستان بستری شده است. زم حرف او را باور میکند و دوباره دسترسی شیرین نجفی به کانال تلگرامی آمد نیوز را برقرار میکند.

پس از آن شیرین نجفی دوباره با روح الله زم درباره عراق صحبت جدی را آغاز میکند. از مدتی قبل شیرین نجفی به روح الله زم گفته بود که با دفتر برخی مراجع تقلید شیعه در شهر نجف عراق در ارتباط است و از طریق همین رابطها به او پیام داده اند که آیت الله سیستانی مهمترین مرجع تقلید شیعه در عراق تمایل دارد که به روح الله زم برای تاسیس یک شبکه تلویزیونی کمک مالی بکند و در پشت یرده او را برای خبر رسانی علیه جمهوری اسلامی ساپورت نماید. روح الله زم ابتدا خیلی این موضوع را جدی نگرفت. ولی اصرار شیرین نجفی در این باره تا آنجا پبش رفت که به زم گفت برای اطمینان خاطر از این خبر خودش به عراق خواهد رفت. شیرین نجفی   از دو هفته قبل از ربودن زم  میگفت که در عراق است و مرتب سعی میکرد که اعتماد روح الله زم را به طریقی برای رفتن  به عراق جلب کند.

از جمله  اقدامات وی  این بوده که شیرین نجفی عکس‌هایی از اسکناس های۵۰۰ یورویی که به گفته خودش از دفتر آیت‌الله سیستانی دریافت کرده را برای روح الله زم می‌فرستد و به او می‌گوید که آیت الله سیستانی خواسته تا خود روح الله  برای مذاکره درباره راه‌اندازی شبکه تلویزیونی  شخصا به عراق برود. شیرین نجفی میگوید که امنیت او در عراق توسط شخص آیت الله سیستانی تضمین شده است و عوامل جمهوری اسلامی جرات نزدیک شدن به او را نخواهند داشت. البته نزدیکان زم مدعی هستند که تنها اصرار شیرین نجفی باعث نشد که زم به عراق برود. بلکه ای میلهائی هم از سوی  دفتر آیت الله سیستانی برای روح الله ارسال شده بود که نشان می داد آیت الله سیستانی تمایل به ملاقات او در عراق دارد.

برای اولین بار نام شیرین نجفی در رسانه ها وقتی مطرح شد که  پس از ربودن روح الله زم، مهسا رازانی همسرش گفت که  شیرین نجفی از همکاران کانال  آمدنیوز و شخص مورد اعتماد آنها پیش از رفتن روح الله به عراق  در آنجا حضور داشته است. همسر زم  همچنین گفته که  بعد ازربوده شدن روح‌الله  همچنان با شیرین نجفی که مدعی بوده در عراق میباشد در تماس بوده است.

خود شیرین نجفی ابتدا پس از ربودن  روح الله زم با رسانه‌ها مصاحبه کرد و گفت از عراق به ترکیه بازگشته است. اما او ناگهان ناپدید شد و فقط در چند برنامه تلویزیونی درباره ربودن روح الله زم حاضر شد و گفت که از ترسش در خانه امنی پنهان شده است. ولی نمیگفت که این خانه امن کجاست. بعد معلوم شد محلی که شیرین نجفی این مصاحبه ها را در آنجا انجام میداد نه در ترکیه یا عراق بلکه در ایران بوده است. و گویا از همان اول او از ترکیه به ایران رفته بود و به دروغ به روح الله زم و خانواده میگفت که در عراق است.

سرانجام چند هفته پس از اعدام روح الله زم، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ادعا کرد که شیرین نجفی به جرم همکاری با آمد نیوز محاکمه و محکوم شده است. اما به فاصله کوتاهی پس از این سخنان تصویری از شیرین نجفی منتشر شد که پابندی به پا داشت و گفته میشد که از زندان چند روزی با قید داشتن پابند الکترو نیکی به عنوان مرخصی آزاد شده است. البته یکی از کسانی که به شیرین نجفی نزدیک بوده میگوید او در حال حاضر آزاد است.

از ماجرائی که برای روح الله زم اتفاق افتاد و به نابودی او منجر شد، پناهجویان و ایرانیان مخالف در خارج کشور میتوانند تجربیات ارزشمندی به دست آورند. این ماحرا تائید می کند که به کار بردن عقل و استفاده از منطق بهترین روش برای شناسائی دوست از دشمن است. به گفته و معرفی دیگران اطمینان کردن و کسی را بی اساس  دوست یا دشمن پنداشتن بر اساس شایعات حتما کاری نادرست است. دشمنان مردم میخواهند که ایرانیان پراکنده باشند و به هم اعتماد نکنند. بنابراین همه چیز را مغشوش میکنند تا کسی تنواند علیه آنها کار موثری انجام دهد. تنها راه ختثی کردن این فریب استفاده از عقل و منطق به جای توجه به حرفها و شایعات دیگران است تا از فجایعی مانند آنچه برای روح الله زم پیش آمد  بتوان تا حد امکان جلوگیری کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا