قومی و ملی

دلیل افزایش حملات سپاه به کردها در مناطق کردنشین ایران و عراق

بمباران و حمله نظامی جمهوری اسلامی  به مناطق کردنشین در اقلیم کردستان عراق، اهدافی فراسوی ضربه زدن به احزاب کرد ایرانی را دنبال میکند.

به گزارش پناهنده نیوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که در هفته سوم شهریور، طی دوروز، مناطق کردنشین شمال عراق را هدف حملات موشکی، پهپادی و راکتی خود قرار داده است و این حملات همچنان ادامه دارد. درحالی که شمخانی دبیرشورای امنیت ملی ایران در ملاقات با نخست وزیر عراق از او خواسته تا اعضای احزاب کرد ایرانی خلع سلاح شوند و از عراق اخراج گردند و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی اقلیم کردستان را تهدید به حملات بیشتر کرده اند، سخنگویان احزاب کرد ایرانی اعلام کرده اند که حملات اخیر جمهوری اسلامی کورکورانه بوده است و برای آنها تلفات و خسارت به همراه نداشته. این احزاب مدعی شده اند که بمبارانهای سپاه در اقلیم کردستان خسارتهای مالی به مردم کرد منطقه زده است و روستاها و مزارعی در مناطق کردنشین شمال عراق نابود شده اند.

چند روز پیش از این حملات، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره آنچه او آن را سوء استفاده مخالفان مسلح حکومت ایران ازاقلیم کردستان عراق خوانده بود به مقام‌های این اقلیم هشدار داد. این مقام نظامی سپاه جمهوری اسلامی، از ساکنان مرزهای شمال غرب ایران خواسته بود از مقر مخالفان مسلح حکومت ایران فاصله بگیرند.

در اوایل تیرماه ۱۴۰۰ هم سپاه پاسداران با انتشار اعلامیه‌ای از وقوع درگیری سنگین در مناطق بانه و سرو آباد استان کردستان در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت و اعلام کرد که در این درگیری‌ها، پنج تن از نیروهای مخالف کشته شده‌اند. این گزارش توسط رسانه های نزدیک به مخالفان کرد ایرانی تائید نشد.در بیانیه سپاه پاسداران به نام گروه درگیر اشاره‌ای نشده است. اما به گزارش منابع دیگر، این درگیری بین یگان‌های مدافع خلق،‌ شاخه نظامی کودار و سپاه پاسداران رخ داده است.

نهادهای حقوق بشری کردستان نیز از وقوع دو درگیری دیگر در روزهای چهارشنبه، ۱۹ خرداد و سه‌شنبه، ۲۵ خرداد گزارش داده بودند. منابع کرد گفته بودند که در آن درگیری‌ها یکی از چریک‌ها خودکشی کرده، سه نفر در درگیری کشته شده‌اند، و دو نفر، از جمله یک چریک زن که دستگیر شده بودند، بعدا توسط فرمانده سپاه سروآباد تیرباران شده‌اند.

عمده ترین احزاب کرد ایرانی شامل حزب دمکرات کردستان ایران یا حدکا، حزب دمکرات کردستان یا حدک، حزب کومله کردستان ایران، حزب کومله زحمتکشان کردستان، از پنج سال قبل (۲۰۱۶ میلادی) نیروهای خود را در مناطق کوهستان مرزی بین اقلیم کردستان و ایران در نزدیکی پیرانشهر و اشنویه مستقر کرده اند. در حالیکه این احزاب کرد ایرانی در خاک اقلیم گردستان عراق دارای دفتر سیاسی و قلعه های نظامی هستند، دولت اقلیم از آنها خواسته که از این امکانات خود برای حمله به نیروهای جمهوری اسلامی در خاک ایران استفاده نکنند. احزاب کرد نیز می گویند که نیروهای مسلح آنها برای دفاع از خودشان است و نه برای اجرای عملیات علیه جمهوری اسلامی در خاک ایران.

اهداف سپاه از تشدید حمله به کردها

با توجه به حملات پهپادی چند ماه گذشته به محلهای استقرار نیروهای آمریکائی در اطراف اربیل مرکز اقلیم کردستان و حملات تند لفظی نیروهای هوادار جمهوری اسلامی به حکومت اقلیم کردستان برای جا دادن به نیروهای آمریکائی در آن اقلیم، به نظر میرسد که حملات نظامی اخیر سپاه پاسداران بیشتر برای تقویت فشار نیروهای شبه نظامی متحدش در عراق با هدف گذاشتن فشار بر روی اقلیم کردستان به منظور بیرون کردن نیروهای آمریکائی از آنجا صورت گرفته است و نه فقط برای ضربه زدن به احزاب کرد ایرانی. گفته میشود حدود پنج هزار نیروی نظامی و اطلاعاتی آمریکائی همچنان در مناطق کرد نشین شمال عراق به سر می برند.

موضوع دیگری که باعث شده در این زمان خاص سپاه پاسداران به تشدید درگیری با کردها روی آورد، نزدیک شدن به انتخابات در عراق است. ایران به بهانه حضور مخالفان کرد خود در خاک اقلیم کردستان، شمال عراق را بمباران میکند تا از این طریق به بی ثباتی در منطقه دامن بزند و باعث نارضایتی کردها از دولت و نخست وزیر فعلی عراق بشود. الکاظمی نخست وزیر فعلی عراق که بعد از شروع حملات سپاه به ایران سفر کرده، نزدیکترین نخست وزیر عراق به کردها در دودهه اخیر بوده است و این موضوع می تواند به پیروزی او در انتخابات پیش رو کمک قابل توجهی بکند. سپاه پاسداران میکوشد این حمایت را تضعیف کند تا میزان نفوذ خود را در انتخابات پیش رو در عراق هرچه بیشتر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا