قومی و ملی

بلوچستان و کردستان در حال ایفای نقش آذربایجان طی انقلاب مشروطیت

تداوم اعتراضات مردمی در زاهدان و شهرهای بلوچستان و همجنین خیزشهای اعتراضی در جوانرود و سایر شهرهای کردنشین ایران موتور محرکه انقلاب نوین مردم ایران درآغاز قرن پانزدهم شمسی شده است.

به گزارش پناهنده نیوز، جمعه این هفته (نهم دیماه) که  از سوی حکومت جمهوری اسلامی باعنوان روز پایان جنبش سبز یا به قول خودشان فتنه هشتاد و هشت نامگذاری شده، با ادامه اعتراضات گسترده مخالفان حکومت در شهرهای مختلف ایران از جمله  تهران ، ایذه و خرم آباد، زاهدان، راسک، خاش و دزآپ  در بلوچستان  و پیرانشهر در استان کردستان همراه بود. روز شنبه دهم دی ماه نیز تظاهرات مردمی در تهران بازار بزرگ پایتخت را به تعطیلی کشاند و نیروهای سرکوب به مقابله با مردم پرداختند. در شهرهای نجف آباد و سمیرم اصفهان نیز مردم برای اعتراض به خیابانها آمدند و در مرودشت فارس نیز مخالفان شعارهائی به نفع خاندان پهلوی سر دادند. اما در این روز حوادث شهر کردنشین جوانرود در استان کرمانشاه بسیار خبرساز شد. تعداد بسیار زیادی از مردم جوانرود در گورستان عمومی این شهر برای برگداشت چهلم کشته شدگان خود در حوادث اخیر گرد آمده بودند و با شعارهای خود علیه رهبر جمهوری اسلامی خشم نیروهای سرکوب را برانگیختند. یکی از نیروهای سرکوبگر به مردم شلیک کرد و در نتیجه یک نفر کشته و بیش از ده نفر زخمی شدند.

اکنون در چهارمین ماه اعتراضات مردم ایران در پی قتل مهسا امینی توسط حکومت جمهوری اسلامی، به نظر میرسد که مردم ایران در مناطق کردنشین و بلوچ نشین تبدیل به موتور محرک تداوم اعتراضات در ایران شده اند و با وجود دادن کشته و مجروح و پرداخت هزینه های سنگین حاضر به کوتاه آمدن در برابر سرکوبگران و رهبران جمهوری اسلامی نیستند.

روز جمعه ۹ دی در صد و ششمین روز اعتراضات سراسری در ایران مردم در زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان با شعارهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر بسیجی به خیابان آمدند. اعتراضات بعد از نماز جمعه شروع شد و مولوی عبدالحمید امام جماعت سنی این شهر در سخنان خود در نماز جمعه تاکید بر دادن  اجازه ی تجمع اعتراضی به مردم در ایران  را داد تا مخالفان بتوانند انتقاد کنند و حرف بزنند. 

روز شنبه ۱۰ دی نیز مردم جوانرود با شعارهایی علیه خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی چهلم کشته شدگان راه آزادی خود را که در ۳۰ آبان به دست ماموران حکومت صورت گرفت برگزار کردند. در این تجمع چند هزار نفری که در گورستان حاجی ابراهیم  این شهر برگزار شد، ماموران به سوی مردم شلیک کردند و باعث کشته شدن جوانی به نام برهان الیاسی شدند.

عرفان کاکایی، بهاالدین ویسی، تحسین میری، مسعود تیموری، جمال اعظمی، جوهر فتاحی ‌و اسماعیل گل‌عنبر هفت شهروندی بودند که طی اعتراضات خونین روزهای ۲۹ و ٣٠ آبان در جوانرود استان کرمانشاه توسط نیروهای حکومتی کشته شدند.

زنان در این مراسم پلاکاردهایی با شعار زن زندگی آزادی (ژن ژیان ئازادی) و از جوانرود تا تهران، ستم علیه زنان در دست داشتند. احزاب کرد نیز در بیانه های خود از انقلاب فراگیر در ایران و اتحاد قوم کرد با سایر ایرانیان گفتند.

اعتصابات گسترده اصناف و اعتراضات مداوم مردم  در مناطق کردنشین ایران و تظاهرات ضد حکومتی  پیوسته ومنظم در مناطق بلوچ نشین به ویژه زاهدان، باعث گرم شدن خانه انقلاب در آغاز سرمای زمستان ۱۴۰۱ شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا