ایران

چرا به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله مسلحانه شد؟

فرد مهاجم یک تبعه جمهوری اسلامی است که مسلح به کلاشنیکف و اسلحه کمری بوده. معلوم نیست او چگونه به این سلاحهای جنگی دسترسی داشته است.

به گزارش پناهنده نیوز، صبح جمعه هفتم بهمن برابر با ۲۷ ژانویه در حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور دیگر حفاظت مجروح شدند. پلیس تهران گفته است  که یک مظنون را رابطه با این پرونده دستگیر کرده است. حمله‌ در ساعت ۸ صبح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد و  در این حمله عسگروف اورخان رضوان اوغلو، مسئول امنیتی سفارت کشته و دو کارمند دیگر آن زخمی شدند. در پی این حادثه جمهوری آذربایجان سفارت خود را در تهران از کارکنانش تخلیه نمود و تمام کارکنان به همراه جسد فرد قربانی به باکو منتقل شدند.

این حمله باعث افزایش تنشهای بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان شده است. وزارت خارجه آذربایجان این حمله را یک حمله تروریستی و خائنانه خوانده است در حالی که مقامات جمهوری اسلامی مهاجم مسلح را دارای انگیزه شخصی برای این حمله توصیف کرده اند. شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی  گزارش داد که مهاجم یک مرد ایرانی است که  همسر او ملیت آذربایجانی دارد.

در این رابطه دادسرای جنایی تهران اعلام کرده است که  در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده  همسرش فروردین امسال به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به خانه بازنگشته است. او گفت فکر می‌کرده همسرش در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با او نیست به همین دلیل تصمیم گرفته برای پیدا کردن او در سفارت  به آنجا حمله کند. در حالی که دختر متهم به خبرنگاران گفته که می دانسته مادرش در جمهوری آذربایجان است و با او تلفنی صحبت کرده.

در فیلم دوربین مدار بسته دم در ورودی سفارت آذربایجان دیده میشود که فرد مهاجم با حالتی عجولانه و غیر عادی ماشینش را پارک میکند و به حالت دو در حالیکه مسلسلی در دست دارد به سمت در ورودی سفارت میدود. در این حالت پلیس ایرانی مستقر در کیوسک نگهبانی هیچ عکس العملی از خود نشان نمیدهد و گویا از این حرکت مرد مهاجم متعجب نشده است. یکی از فرماندهان پلیس درباره این‌ که چرا مأمور پلیس دیپلماتیک مستقر  در کیوسک کنار سفارت  واکنشی نشان نداده است، گفت مأمور مسلح نبوده و به دستور ایست او  مهاجم توجهی نکرده است.

از سوی خبرگزاریهای نزدیک به جمهوری اسلامی هویت فرد مهاجم به سفارت آذربایجان در تهران به نام یاسین حسین زاده معرفی شده است. بر طبق همین منابع او فردی ۵۲ ساله متولد شهرستان مرند است. یاسین حسین زاده میگوید که همسرش اهل جمهوری آذربایجان و متولد باکوست.

برخی منابع در جمهوری آذربایجان گفته اند که اسلحه و مهمات این حمله از سوی گروه مقاومت اسلامی آذربایجان موسوم به حسینیون در اختیار یاسین حسین زاده گذاشته شده است. گروه حسینیون متشکل از ده، بیست طلبه متولد جمهوری آذربایجان است که در قم دفتر دارند و توسط قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس تشکیل و به این نام خوانده شدند. این گروه در داخل آذربایجان نفوذ خاصی ندارد و فقط با هزینه سپاه قدس مزدورانی را به استخدام در آورده اند و به سوریه فرستاده اند. این مزدوران در نزدیکی دمشق مستقر هستند. طلبه های حسینیون در قم مدعی هستند که بقایای حزب اسلامی آذربایجان در داخل خاک جمهوری آذربایجان طرفداران آنها هستند. حزب اسلامی آذربایجان در اوایل دهه نود میلادی بعد از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی سابق شروع به فعالیت کرد. ولی توسط رهبران جمهوری آذربایجان سرکوب شدند و از بین رفتند.

بعد از تنشهای یکسال گذشته و مسائل متعاقب آخرین درگیری نظامی در قفقاز بین جمهوریهای ارمنستان و آذربایجان، مشخص بود که جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان بدشان نمی آید که یکدیگر را به چالش بکشند. به ویژه بعد از برقراری رابطه دیپلماتیک رسمی بین جمهوری آذربایجان و اسرائیل و گشایش رسمی سفارتهای دو کشور در چند هفته اخیر این موضوع حادتر هم شده بود.

اما از آنجا که رهبران جمهوری اسلامی به علت ناتوانی و نا آگاهی راههای به چالش کشیدن سیاسی و دیپلماتیک را نمیتوانند خوب به کار بگیرند، معمولا از ابزار تهدید نظامی و ترور و گروگانگیری و سایر روشهای قلدری مافیائی  که با آن آشنائی بیشتری دارند استفاده میکنند. هرچند هنوز دقیق مشخص نیست که این حمله مرگبار علیه سفارتخانه یک کشور همسایه در تهران به چه دلیل بوده است، ولی شواهد و سوابق نحوه عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی گمانه زنی ها را آسانتر میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا