مذهبی

وضعیت آزادی مذهب در ایران بر اساس گزارش سالانه آمریکا

در این گزارش رسمی به  موارد متعددی از نقض و سرکوب آزادی‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.

به گزارش پناهنده نیوز، هرساله دفتر آزادیهای مذهبی وزارت خارجه ایالات متحده بر اساس یک قانون فدرال مبتنی بر قانون اساسی آمریکا، طی گزارشی مستند تصویری  که دولت آمریکا از وضعیت آزادی مذهبی در سراسر جهان دارد را اعلام میکند. امسال در روز دوشنبه  ۲۵ اردیبهشت این گزارش سالانه آزادی مذهبی سال  ۲۰۲۲ در جهان توسط آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه  ایالات متحده خوانده شد. بلینکن با اعلام این که این گزارش شامل وضعیت آزادی مذهبی در ۲۰۰ کشور جهان است، گفت که آزادی مذهبی برای یک جامعه امن امری بسیار حیاتی است.

در بخش مربوط به ایران گزارش دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه ایالات متحده  به موارد متعددی از نقض و سرکوب آزادی‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است. در این گزارش به نقل از بهائیان و مدافعان حقوق آنها آمده است که سرکوب، خشونت، تبعیض، و انگ ‌زنی اجتماعی حکومت علیه اعضای جامعه بهائی ادامه دارد و شدت یافته است و مرتکبان آن همچنان از مصونیت برخوردارند.

 وزیر خارجه آمریکا در جلسه رسمی ارائه گزارش آزادی مذهب در سال ۲۰۲۲  به اعتراضات سراسری ماههای گذشته  و اعتراضات صلح‌آمیز زنان ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره کرد. درمتن  گزارش علاوه بر وضعیت بهائیان، به فشارهای وارده بر نوکیشان مسیحی از سوی خانواده و جامعه در ایران ، اظهارات و تبلیغات منفی روحانیون شیعه علیه دراویش، و اهانت‌هایی که دانشجویان سنی‌مذهب ایرانی متحمل می‌شوند اشاره شده است.

در همین جلسه وزارت خارجه، رشاد حسین سفیر آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی، در شرح گزارش سالانه وضعیت آزادی مذهبی جهان،  به  نقض جدی آزادی مذهب  توسط کشورهایی از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عربستان سعودی، و گروه طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت که  ایالات متحده می‌خواهد  احترام به آزادی مذهبی در همه جای جهان تضمین بشود.

در سال جاری اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی ‌زارع در ایران با  حکم توهین به پیامبر مسلمانان از موارد آشکار نقض آزادی باور و مذهب تلقی میشود.  هادی قائمی مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با توجه به به این اعدامها گفت  که وضعیت آزادی مذهب و باور در ایران هر سال از قبل بدتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا