آمریکا

پشت پرده ماجرای قتل یک آمریکائی توسط دوست ایرانیش در سلیکون ولی

پلیس کالیفرنیا میگوید که باب لی بنیانگذار و مالک یک اپ موفق پرداختهای مالی توسط نیما مومنی بنیانگذار و مدیر یک شرکت فناوری در سانفرانسیسکو کارد آجین شده است.

به گزارش پناهنده نیوز،  روز سه شنبه  پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ قرار بود یک مرد ایرانی آمریکائی  برای تفهیم اتهام قتل یک مرد آمریکائی در مقابل دادگاه سانفرانسیسکو قرار بگیرد.اما تفهیم اتهام به درخواست وکیل متهم به تعویق افتاد. قضات دادگاه گفته اند که در صورت اثبات جرم ممکن است متهم به حداقل بیست و پنج سال حبس تا حبس ابد محکوم شود. جلسه اول این دادگاه در روز جمعه ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ برای آغاز محاکمه این مرد  ایرانی آمریکائی  به نام نیما مومنی برگزار شد. نیما مومنی صاحب یک شرکت موفق فناوری کامپیوتر، حفاظت شبکه و نرم افزار به نام اکسپند آی تی در منطقه معروف سلیکون ولی کالیفرنیا  میباشد. مقتول باب لی بنیانگذار و مدیر یک اپ  پرکاربر پرداختهای مالی به نام “کش اپ” است. بر اساس مدارک دادستانی سانفرانسیسکو، بین مظنون و مقتول از چندی قبل درگیری خانوادگی وجود داشته و حتی  یک شب قبل از وقوع  قتل، نیما مومنی با صدای بلند و خشمگین از باب لی بر سر رابطه او با خواهر متاهلش سوال و جواب می‌کرده است.

نیما مومنی ۳۸ ساله  و خواهرش خزر متولد ایران هستند و در کودکی همراه والدین خود به آمریکا مهاجرت کرده اند. خزر مومنی در سال  ۲۰۱۳ با دکتر دینو الیاس‌نیا معروفترین جراح پلاستیک کالیفورنیا  ازدواج کرده است. دکتر دینو الیاس نیا یک آسوری- ارمنی است که سالها قبل از ایران به کالیفرنیا مهاجرت نمود و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پزشکی پرداخت و تخصص خود را در جراحی زیبائی گرفت. او اکنون در کلینیک جراحی پلاستیک گرانقیمت مارتن در ناحیه سلیکون ولی مشغول کار است و از شهرت و نام نیک در ایالت کالیفرنیا برخوردار است. به هنگام حضور نیما مومنی در دادگاه، خزر الیاس‌نیا خواهر او هم به همراه همسرش دکتر دینا الیاس نیا در دادگاه حاضر شدند.

پس از جلسه۲۵ فروردین قاضی دادگاه دستور ادامه بازداشت نیما مومنی  بدون امکان سپردن وثیقه را صادر کرد و قرار شد روز ۲۵ آوریل دوباره نیما برای تفهیم اتهام رسمی  در برابر قاضی  در دادگاه کالیفرنیا حاضر شود. اما به درخواست وکیل متهم تفهیم اتهام عقب افتاد. قرار است این جلسه تفهیم اتهام در روز سه‌شنبه دوم ماه مه برگزار شود و لی پائولا کنی، وکیل سرشناس خانواده مومنی میگوید که برای بررسی نتایج کالبدشکافی و دیگر جزییات نیاز به زمان بیشتری دارد. این وکیل سرشناس کالیفرنیائی مدعی شده است که در نتایج اولیه کالبدشکافی جسد قربانی آثار کوکائین و مواد مخدر پیدا شده است. ممکن است قاضی دادگاه با به تاخیر افتادن دوباره جلسه تفهیم اتهام موافقت کند.

شاهد عینی و فیلم دوربین مدار بسته

به نقل از بی بی سی، بازپرس‌های پلیس در سانفرانسیسکو گفته اند که تحقیقات آنها نشان می‌دهد که نیما مومنی مظنون اصلی قتل باب لی است چون  پس از مشاجره بر سر رابطه خواهرش با بنیانگذار کش‌اپ Cash App، باب لی را با ضربات چاقو از پای در آورده است.

نیما مومنی  در نیمه دوم  فروردین ماه  در ارتباط با قتل باب لی با ضربات چاقو دستگیر شد و روز چهارده آوریل  برای نخستین بار برابر قاضی آورده شد. آن طور که مدارک دادگاه نشان می‌دهد یک شاهد عینی به پلیس گفته  است که یک شب قبل از وقوع نزاع و قتل، نیما مومنی با باب لی بر سر رابطه او با خواهرش سوال و جواب می‌کرده است.

جسد باب لی، بنیانگذار اپلیکیشن کش‌اپ که برای پرداخت‌های شخص به شخص و تحت عنوان کیف پول الکترونیکی در آمریکا رواج دارد، صبح روز سه شنبه ۱۵ فروردین (۴ آوریل)  در حالی که علایم حیاتی نداشت در خیابانی در سانفرانسیسکو پیدا شد.

شاهد عینی به مقامات قضائی گفته که شب قبل از قتل یعنی سوم آوریل (۱۴ فروردین)  باب لی و خزر مومنی الیاس‌نیا خواهر نیما مومنی به همراه او در یک آپارتمان برای نوشیدن و معاشرت دور هم بوده‌اند. پس از آن  نیما مومنی تلفنی از باب لی می‌خواهد که درباره ارتباطش با خواهرش  خزر توضیح دهد. شاهد عینی می‌گوید در هنگام این تماس تلفنی کنار باب لی بوده است. این شاهد به پلیس گفته که  نیما مومنی از آقای لی پرسیده بوده آیا خواهرش مواد مخدر مصرف کرده یا رفتار نامناسب داشته است و باب لی در پاسخ به آقای مومنی اطمینان داده که هیچ چیز نامناسبی اتفاق نیفتاده است.

خزر مومنی الیاس‌نیا، خواهر نیما متاهل است و  همسر یک جراح پلاستیک سرشناس در ناحیه سلیکون ولی است. شاهدی که با مقامات قضائی صحبت کرده  گفته است که  از ماهیت رابطه میان خانم الیاس‌نیا و باب لی اطلاعی ندارد.  بازرس‌ها توانسته‌اند پیامکی محترمانه  که از طرف خانم الیاس‌نیا به باب لی فرستاده شده بود پیدا کنند که در آن نوشته شده بود: «فقط می‌خواستم مطمئن شوم که همه چی اوکی هست… چون می‌دونم که نیما خیلی تند با شما برخورد کرده. واقعا ممنونم که همچون یک مرد با شخصیت با موضوع برخورد کردید و قضیه را با درایت حل کردید».

مطابق مدارکی که به دادگاه ارائه شده، سوم آوریل، کمی بعد از نیمه شب باب لی به آپارتمان خانم الیاس‌نیا می‌رود اما نیما مومنی آنجا بوده و تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد این دو سپس با بی‌ام‌و آقای مومنی محل را ترک می‌کنند. پلیس میگوید  زمان ثبت تصاویر دوربین مدار بسته نیم ساعت قبل از زمان قتل باب لی است. دادستان‌ها مدعی‌اند که نیما مومنی باب لی را به یک منطقه خلوت برده و آنجا با ضربات یک چاقو آشپزخانه از پای درآورده و در خیابان رها کرده و مطابق تصاویر دوربین های شهری، با سرعت محل را ترک کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا