مذهبی

اخطار مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به جامعه مسیحیان ایران

نیروهای سرکوبگر حکومت اسلامی از پیوستن مسیحیان ایرانی به قیام سراسری مردم به شدت واهمه دارند چون می دانند که کشتار آنها می تواند باعث فوران خشم جامعه مسیحی دنیا  بر علیه جمهوری اسلامی شود.

به گزارش پناهنده نیوز، بعد از انتشار بیانیه های انتقادآمیز و اعلام همبستگی با جنبش انقلابی زن، زندگی ، آزادی مردم ایران از سوی مسیحیان ایرانی، فشار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر روی مسیحیان ایران شکل دیگری به خود گرفته، تشدید شده است. حالا دیگر نیروهای امنیتی تنها خواسته شان از جامعه مسیحیان ایران این نیست که دین خود را بشارت ندهند، بلکه خواهان این هستند که در جریان جنبش سراسری مردم ایران ساکت بمانند و به این جنبش نپیوندند.

از جمله بیانیه های انتقادی که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت، بیانیه شورای کلیساهای ایرانی همگام بود که بر برخی کلیساهای ایرانی خارج از کشور نظارت دارد. این نهاد مدنی خارج از ایران  در بیانیه ای که پس از شروع اعتراضات به مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد، منتشر کرد، سرکوب  زنان و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی، عدالت و حقوق برابر برای همه ایرانیان شد. در این بیانیه گفته شده بود که ما  ایرانیان مسیحی نیزمانند بسیاری از مردم کشورمان که با شجاعتی بی‌نظیر، پس از جان باختن مهسا، در خیابان‌های شهرهای کشورمان دست به اعتراض زده‌اند، تحمیل حجاب اجباری به مردم ایران را که دارای تنوع دینی، قومی، فرهنگی و عقیدتی هستند، نقض مسلم حقوق بشر می دانیم.

به نقل از منابع خبری جامعه مسیحیان ایران در یک جلسه  که شماری از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی  جمهوری اسلامی ایران با رهبران جامعه آشوری و کلدانی ایران برگزار کردند  به آنها هشدار دادند که از هرگونه دخالت در اعتراضات خودداری کنند و به آنان نپیوندند.

پس از این جلسه  یوناتن بت‌کلیا، رئیس هیات مدیره انجمن آشوریان تهران گفته که در پی آغاز اعتراضات سراسری اخیر ایرانیان از پایان شهریور ماه، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان جامعه مسیحیان ایران جلساتی برگزار کرده اند و به آنها درباره فعالیت اعتراضی شهروندان این گروه مذهبی هشدار داده اند.

به گفته این نماینده پیشین اقلیت آشوری در چندین دوره گذشته مجلس شورای اسلامی،در جلسه ای که از سوی  نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با نماینده مسیحیان در مجلس شورای اسلامی و اسقف و کشیشان مسیحی جامعه آشوری برگزار شده، مقامات امنیتی  به مدیران جامعه  آشوری گفته‌اند دل‌مان نمی‌خواهد حتی یک نفر از شهروندان مسیحی دستگیر شوند پس خودتان مدیریت کنید تا وجه جامعه آشوری نزد نظام خدشه ای وارد نشود.

در حال حاضر شارلی انویه تکیه نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی است.  بت‌کلیا نماینده پیشین از صدور بیانیه اعتراضی از سوی برخی از مسیحیان ایران انتقاد کرده است.  در حالی که اعتراضات در ایران وارد سومین ماه خود شده است، رئیس هیات مدیره انجمن آشوریان ایران برای اولین بار و به طور تلویحی از وجود اعتراض در میان مسیحیان ایران به سیاست های جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده است وگفته که شاهد اظهارنظرها، پیام‌ها و رفتارهایی از برخی هم‌کیشان مسیحی هستم که شاید تعداد بیشتری از آنان در خارج از ایران اقدام به تحریک جوانان می‌کنند.

از تعداد ایرانیان مسیحی در داخل ایران آمار رسمی وجود ندارد. مطابق بررسیهای انجام شده در حال حاضر جمعیت مسیحیان داخل ایران حدود یک میلیون و دویست هزار نفر تخمین زده میشود که از این تعداد حدود یک میلیون نفر نوکیشان مسیحی هستند که از اسلام تغییر دین داده اند. تعداد مسیحیان ارمنی و آشوری در ایران در حال حاضر زیاد نیست. بیشتر مسیحیان ارمنی و آشوری به تدریج پس از سال پنجاه و هفت از ایران خارج شدند و در کشورهای دیگر سکنی گزیدند. مسیحیان در ایران تحت فشار و کنترل شدید  نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا